Nia bloggen

Nia gör dig hjärnstark och lite till…

Tänk att du kan Nia dig till en föryngrad hjärna! 

Anders Hansen, överläkare i psykiatri, har blivit en av våra just nu mest uppmärksammade folkbildare inom hälsa. Med sina böcker Hjärnstark och Skärmhjärnan och den aktuella serien Din Hjärna på SVT är hans forskning om träning och dess effekter på vår hjärna och vårt mående verkligen i ropet. Det som Anders Hansen visar på är att vi kan minska åldrandet i våra hjärnor, få bättre koncentrationsförmåga och kreativitet, minska risken för depression samt må bättre genom träning.

– Fysisk aktivitet inte bara bromsar åldrandet utan lyckas även vända det, säger Anders Hansen, överläkare och psykiater.

Nia är en dansinspirerad träningsform med inslag av kraftfulla rörelser från kampsport och långsamma rörelser från Yoga och Tai Chi. Rörelseglädje och närvaro genomsyrar alla rörelser.

Ett Nia-pass ger dig ca 40-45 min pulshöjande träning. Den forskning som Anders Hansen talar om har visat att 30 min pulsökning 3 gånger/vecka ger:

  • en föryngrad hjärna – förbättrat minne genom att hippocampus växer genom träning istället för att annars minska med åldern
  • ökad koncentrationsförmåga och kreativitet
  • ökat känslomässigt välbefinnande och glädje genom höjda nivåer av homonerna serotonin, noradrenalin och dopamin samt ”mirakelmedlet” BDNF (Ett ämne som produceras i hjärnan som bl.a. bidrar till nybildning av hjärnceller. Det finns inget som har så stor effekt på bildande av BDNF som träning.)
  • minskad stress och oro

Utöver dessa fantastiska hälsoeffekter finns även andra fördelar med Nia-träning:

  • Nia innehåller enklare koordination, vilket forskning visar är en av de bästa aktiviteterna vi kan göra för att hålla hjärnan frisk. När vi utför koordinerade rörelser som vi inte gjort tidigare skapas nya neurologiska kopplingar i hjärnan.
  • Nia utgår från välbehagsprincipen, dvs att medvetet söka utföra rörelsen så att det känns behagligt och skönt i kroppen. Det innebär ett frisättande av välbefinnande-hormonet oxytocin.
  • Nia-träning utvecklar förutom kondition, vilket är bra för hjärnan samt det kardiovaskulära systemet, även muskulär styrka, smidighet och balans.
  • Nia är en träning i mindfulness, vilket förbättrar din förmåga till närvaro i livet
  • Härlig musik stimulerar och berör dig emotionellt
  • Nia avslutas med en kort stund avslappning, vilket ger återhämtning och en känsla av att fylla på med energi
  • Och sist men inte minst, gemenskap!

Allt detta samtidigt som du har roligt och njuter när du tränar!
Så träna Nia för hjärnans, hjärtats och livsglädjens skull!