Nia bloggen

Andas för avslappning och återhämtning

Återhämtning…. Smaka på ordet…. Att hämta dig själv åter. 

”Vila är att dra sig undan för att inte komma bort”, skriver Tomas Sjödin skriver i sin bok Det händer när du vilar. I vårt samhälle idag är tid för återhämtning oerhört viktigt. Våra kroppar kan hantera en viss mängd stress, men vi behöver få återhämtning emellan. Våra kroppar och sinnen behöver vila.
Ett sätt att ge dig själv återhämtning är att andas djupa, långsamma andetag. När du andas ett så kallat yogiskt andetag använder du hela lungorna, precis som du gjorde när du var nyfödd. När du andas med hela lungorna får du en ökad syresättning i din kropp. Ditt nervsystem lugnas, dvs genom att andas långsamma, djupa andetag hjälper du din kropp att skifta från sympatiska nervsystemet till parasympatiska nervsystem.
En aktivering av det parasympatiska nervsystemet innebär att:
  • Hjärtverksamheten minskar
  • Blodtrycket sjunker
  • Nivån av stresshormoner (adrenalin och kortisol) sjunker och “må-bra”-hormonet oxytocin ökar
  • Matspjälkningsapparaten stimuleras
  • Kroppens läkningsprocesser förbättras

Så här andas du ett yogiskt andetag:

  • Sitt med ryggraden upprätt eller eller lägg dig ner på rygg.
  • Lägg en hand på magen och en på bröstet.
  • Blunda och vänd din uppmärksamhet inåt dig själv och rörelsen av ditt andetag.
  • Andas med näsan. Fyll hela magen med luft, känn att den blir som en ballong, fortsätt sedan i samma andetag och fyll bröstet med luft ända upp till nyckelbenen.
  • När du har fyllt hela kroppen, gör en kort paus här helt fylld av andetaget innan du andas ut.
  • Andas ut genom näsan. Först tömmer du bröstet på luft och sedan magen.
  • Vänta med nästa andetag tills kroppen säger till att den behöver mer syre. Lyssna på din kropp.
  • Andas på samma sätt i 3–10 minuter.
  • Avsluta med att andas in och ut helt naturligt. Öppna ögonen och känn efter hur det känns i din kropp och inom dig.
Detta djupa andetag kan användas inom Yin Yoga för att hjälpa kropp och sinne att slappna av i början av passet. Yin Yoga är ett enkelt och av många väldigt uppskattat sätt att minska stress, få återhämtning och avslappning.
Om du andas djupa andetag med hela lungorna en stund varje dag kommer det inte bara göra dig lugnare och mer i balans. Du kommer även att bli medveten om när du andas ytligt och därmed kunna fånga upp dig själv när du blir stressad.
Tag hand om dig själv genom att regelbundet skapa stunder av återhämtning i din vardag.